Followers

Friday, October 15, 2010

221. Ujian Lagi

Posted by Iera at 9:01 AM

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
1.Katakanlah (wahai Muhammad): Aku berlindung kepada (Allah) Pemelihara sekalian manusia.
2.Yang Menguasai sekalian manusia.
3.Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia.
4.Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam.
5.Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia.
6.(Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia.

Kita sewajarnya tidak berkawan dan berurusan dengan jin. Ini kerana jin sentiasa sedaya upaya terhadap manusia agar melakukan dosa besar sehingga syirik kepada Allah.
Tapi masih ada manusia ingkar dengan larangan tersebut. Contohnya kejadian semalam. Wani, adik Iera histeria kerana ternampak 'benda' pelik yang dihantar seseorang untuk menjatuhkan bisnes tempat Wani bekerja. Persaingan itu sihat tapi jika persaingan itu menuju ke arah kemungkaran itu yang tak baiknya.

Kenapa Wani? Kerana Wani adalah Penyelia Nursery tu..orang penting dalam pentadhbiran nursery tersebut. 'Benda' tu dikirim untuk mengambil Wani dari situ dan datang kepada mereka. Memang teruk Wani kena semalam. Nasib baik bos Wani dan asben dia panggil orang surau. Itu pun jenuh jugak kerana 'benda' ni degil. Tapi Allah itu Lebih Berkuasa dari segalanya. Alhamdulillah, 'benda' tu berjaya jugak ditangkap. Tapi Wani still lagi trauma. Rupanya perubahan sikap Wani beberapa hari lepas yang asyik mengeluh letih bekerja bersebab.

Iera, mak, Ila dan asben Ila pi bawak Wani balik ke rumah. Kat rumah, sesekali Wani akan menangis kerana masih terbayang 'benda' tu. Wani takut dengan suasana gelap. Dan semalam jugak Iera dan mak tidur tak lena. Walau mata iera pejam tapi sebenarnya tidak tidur. Hati sentiasa membaca ayat-ayat suci. Cuba menepis bisikan-bisikan di telinga. Mungkin mainan perasaan tapi itulah yang terbaik. Pagi ni Iera dan mak kena jugak bekerja. Wani ditinggalkan kat Ila. Sebabnya Wani still lagi lemah.

Moga semuanya kembali pulih seperti biasa. Moga Wani sekuat dulu. Kerana kami masih ada impian bersama yang belum tertunai. Tanpa Wani impian itu tak mungkin terlaksana..

2 comments:

atty's said...

semoga wani takde apa2ye..semoga semangat wani kembali pulih..amin

Iera said...

thank, kak atty..hrp mcm tu lah..

 

Lakaran Kehidupan Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea