Followers

Tuesday, August 23, 2011

326. Aduhai..

Posted by Iera at 9:01 AM

Ni bukan drama..ini adalah kisah benar yang berlaku kelmarin..Ada seorang kawan tiba-tiba suruh Iera ajar macam mana nak buat resign letter. Agak terkejut bila dengar dia cerita.. Asben dia suruh dia resign dari ofis ni dan hantar surat tu sebelum pukul 5.30 petang. Kalau dia tak hantar juga, bermakna jatuh talak satu dalam perkahwinan depa. Geram rasanya bila dengar. Depa keje satu ofis dengan Iera.

Iera suruh dia call mak dia. Tanya pendapat mak dan bapak dia. Dan mak dan bapak dia tak kisah kalau penceraian itu berlaku. Sebab memang family dia dah tau sangat perangai asben dia tu. Dia berada di tengah. Berada di satu simpang. Antara kerjaya dan rumahtangga. Bila dia tanya pendapat Iera, Iera tak boleh nak bagi pendapat. Walau Iera ada pendapat, Iera tak akan tunjuk jalan. Sebab Iera tak mau dipersalahkan nanti. Biarlah pendapat itu datang dari mak dan bapak dia.

Dan disebabkan sayangkan asben dia..dia hantar surat resign tu walaupun dalam hati ada satu harapan yang perkara ni boleh dibincang lagi dengan asben dia. Itu harapan seorang isteri bila seorang asben paksa buat pilihan. Iera memang geram..sebab Iera tahu sikit-sikit background asben dia dan juga masalah rumahtangga depa..Tapi Iera hanya tahan perasaan geram tu saja..

'Jika kebahagiaan semakin tipis dan lelaki itu sanggup nak lafazkan talak..mengugut kita itu ini..membuatkan diri tersepit..dan lelaki itu setiap hari melukakan hati kita..memberi rasa sakit yang amat dalam..biarlah hidup sendirian.. Hidup tak akan berakhir..mungkin sedikit rasa kekok kerana pernah tidur berbantal lengan..kita masih ada mak bapak..ada sedara mara yang sentiasa ada di belakang kita..Yang tak akan biarkan kita merempat..Jangan samakan diri kita dengan orang lain..Biar kita jadi diri kita..Jangan rasa bila penceraian itu berlaku, kita tak mampu mengawal nafsu kita..tak mampu menjadi insan mulia..Ingat Allah..Ingat pada hukum hakamNya..berzikirlah tatkala hati dilanda sepi..Insyaallah, kita masih berdiri di landasanNya..'

1 comments:

Azreen said...

Ada jugak manusia macam ni....erm....

 

Lakaran Kehidupan Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea