Followers

Saturday, August 10, 2013

413. Cerita Syawal Aina.

Posted by Iera at 10:16 AM
Mungkin ada yang tak faham status FB aku. Ok, sekarang aku nak story cerita sebenar..

Pagi yang bermula dengan indah.. Aina Happy dengan baju dan Style rambut baru. Sehari sebelum raya..aku habiskan separuh hari untuk penuhi kehendak Aina. Membazir? Mewah? Tidak! Bagi aku, aku berhabis untuk Aina hanya setahun sekali. Bukan duit aku saja tapi duit yang abah dia bagi untuk hari raya jugak.. Tapi keriangan Aina berubah.. 

Mr.X datang untuk beraya dengan Aina seperti tahun-tahun sebelum ni. Datang seorang. Bila tengok Mr.X datang, Aina lari tak cukup tanah sebab tak mau berjumpa dengan abah dia. Masa tu aku di dalam bilik. Aina tutup pintu bilik serapatnya. 

'Mama, Aina tak suka abah mai... Kenapa mama suruh abah mai?'
'Mama tak suruh.. Biar la abah mai nak beraya dengan Aina.'
'Aina tak mau!'

Mak  dan aku pujuk Aina.. Suruh keluar dari bilik. Tapi Aina tak mau. Sehinggalah Aina buat syarat.. aku kena keluar sama. Aku pegang tangan Aina bawak dia kepada Mr.X yang tengah duduk di ruang depan rumah. Tapi Aina berhenti separuh jalan. Aina tak mau. Walau puas aku pujuk..mak pujuk.. Dan Mr.X panggil Aina..tapi Aina tetap dengan keras hatinya. 15min Mr.X tunggu.. Aku dan mak dah tak tau macam mana nak pujuk lagi. Mr.X umpan Aina dengan duit raya.. Pun Aina tak berganjak.. Akhirnya Mr.X balik. Duit raya tu dia bagi pada aku. 

Lepas je Mr.X balik.. Mak aku cakap kat Aina..

'Tak baik buat abah macam tu.. Tu abah Aina.. Raya kena la bersalam Mintak maaf..'

Tau apa jawapan Aina.. 

'Dia bukan abah Aina. Dia abah orang lain. Aina tak suka dia mai.'

Ya Allah, kerasnya hati Aina.. Demi Allah.. Aku tak pernah ajar Aina benci abah sendiri. Tindakan Aina tu adalah dari rasa dendam..rasa terluka yang amat dalam pada Mr.X kerana sau peristiwa yang aku tak boleh sebutkan di sini. 

Mr.X sms aku. Luah perasaan bila Aina buat macam tu pada dia. Aku faham perasaan dia. Tapi dia kena beri Aina masa. Aina semakin membesar. Suatu hari Aina pasti akan sedar apa yang Aina sedang buat pada abah dia itu salah.. Kita tak boleh nak marah...nak pukul Aina sebab kita tak boleh nak tahu apa yang Aina sedang pendam dalam hatinya.. 

Bak kata seseorang... 'Aina tu bijak..sebab itu dia tak lut walau dipujuk dengan duit raya.. '

Sekarang ni, biar la apa pun orang nak cakap pada aku..tak didik Aina ke apa ke.. Sebab aku faham dan mengerti apa sebenar yang pernah terjadi sehingga Aina bersikap macam tu.. 

Cikgu kelas Aina sendiri pernah berkata bahawa dalam diri Aina tu penuh dendam. Tapi Aina bijak. Walau aku dan Mr.X dah berpisah..Aina bertuah sebab tak jadi murung...tak jadi pendiam.. Aina tetap jalani hidup sebagai budak normal.. Alhamdulilah...tapi aku tetap berjaga-jaga..



0 comments:

 

Lakaran Kehidupan Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea