Followers

Friday, January 4, 2013

398. Aina Dah Ke Sekolah Rendah

Posted by Iera at 10:56 PM
Aina dah mula bersekolah darjah 1. Cepat rasanya masa berlalu. Rasa macam tak percaya je. Alhamdulillah.. Bersyukur sangat masih di beri kesempatan untuk melihat Aina membesar. Dan aku berdoa agar Allah berikan aku peluang untuk melihat Aina menggenggam ijazah di tangan. Amin.. Orientasi Aina pada 1hb. Tak susah kejutkan Aina bangun pagi tu. Aina bersekolah di sekolah yang sama aku sekolah dulu. Sekolah Kebangsaan Sungai Rambai di dalam kelas 1 Delima. Tapi masa pendaftaran berlaku kesilapan sikit pada nama Aina. Depa bubuh nama Aina, Nurul Ain Najihah bukan Nurul Aina Najihah. Tapi tak apalah, aku dah perbetulkan kat cikgu. Lepas Aina masuk kelas, mak bapak kena dengar taklimat. Habis taklimat, terus ke kelas Aina untuk settle kan duit buku dan yuran PIBG. Aina dah dapat buku-buku dan buku teks. Lepas tu boleh la balik. Aku tanya Aina, ok ke.. Aina cakap..ok. Lega dengar... Hari pertama sekolah, pagi tu aku hantar lagi. Aina breakfast siap-siap kat rumah. Lepas masuk ke kelas, aku tunggu kat kantin dengan 2,3 orang mak-mak yang tak balik. Rehat pukul 9.30pg.. Sembang punya sembang, waktu rehat pun. Bagus jugak cikgu bawak semua murid-murid beratur ke kantin untuk biasakan murid. Tak macam zaman aku dulu. Semua main redah je.. Aina beli nasi lemak sendiri. Aku monitor dari jauh. Nak bagi biasakan. 2,3 hari ni aku ada tak apalah.. Lepas tu, dapat geng kat rumah walau darjah dua terus main tak ingat dunia.. Lepas waktu rehat tamat, aku balik sekejap. Pukul 12 baru aku pi semula. Aina balik dengan bas sekolah. Aku ambik Aina kat tempat Aina turun.. Hari kedua.. Aku tak tunggu Aina. Rehat aku pi jugak la. Aina tak mau makan nasi cuma makan sosej 2 batang. Lepas tu Aina masuk kelas, aku balik. Macam biasa, pukul 12 aku pi semula dan ambik Aina kat tempat turun. Aku dah mula balut semua buku Aina. Buku kerja dan buku rampaian, aku beli yang Ready made. Senang sikit. Aina tertidur dari pukul 8mlm sampai ke pagi. Letih agaknya. Hari ni, hari ketiga.. Aku cuma hantar Aina naik bas. Aina cakap dah ok. Tak payah pi tengok kat sekolah. Boleh la aku buat keje kat rumah. Rehat aku pi tengok. Budak ni bab makan no 1. Dah makan 3 ketul nugget, x cukup lagi.. Beli 3 ketul lagi. Suruh makan nasi tak mau. Pukul 12 aku tunggu macam biasa. Tengok Aina am turun. Aina terlepas trip pertama sebab hari ni semua balik sekali. Jadi ramai la. Jadi aku pi ambik dia terus kat sekolah kebetulan aku memang nak bawak Aina pi beli makan. Risau jugak kot dia tercari-cari bas. Sampai kat sekolah, Aina tengah minum. Katanya dahaga. Aku tanya la jugak perasaan Aina bila tengok bas dah tak ada. Dia cakap dia letak beg dengan budak-budak lain lepas tu pi ke kantin sebab dahaga. Pastu siap pesan kat aku, tiap-tiap Jumaat nak bawak duit banyak... Kalau terlepas bas, boleh beli makan. Aina..Aina.. Sampai rumah Aina cakap..'letih la mama bila belajar'.. Aku nasihatkan Aina.. 'kalau nak pandai, nak berjaya..mana boleh merunggut..mana boleh rasa letih'.. Aina angguk kepala..

0 comments:

 

Lakaran Kehidupan Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea